Bel voor info, afspraak of spoed:
Lasondersingel 186
7514 BX Enschede

'Nieuws en acties
voor alle huisdieren in Enschede.'

Gewijzigde telefonische bereikbaarheid

Per ingang van 1 november 2023 wijzigen wij onze telefonische bereikbaarheid. Onze openingstijden blijven hetzelfde!!
In verband met de drukte in de praktijk, hebben wij besloten om het laatste uur van de dag niet meer telefonisch bereikbaar te zijn.
De kortere telefonische bereikbaarheid geldt voor maandag-, woensdag- en vrijdagmiddag.
Maandag:   8:30-17:00 uur
Woensdag  8:30-19:00 uur
Vrijdag        8:30-17:00 uur

Belangrijk om te weten, is dat voor het afhalen van bijvoorbeeld medicatie of voer, u gewoon binnen normale openingstijden bij ons terecht kunt.
Echter, onze telefooncentrale zal vermelden dat de praktijk gesloten is en dat u kunt kiezen om doorgeschakeld te worden naar de dienstdoende arts.

Landelijke sterfte onder konijnen door RHD virus

Het Diergeneeskundig Centrum in Utrecht heeft de afgelopen tijd meldingen gekregen van konijnen die plotseling sterven. Het gaat hierbij om wilde en tamme konijnen, ook konijnen die geënt zijn. Verschillende van deze konijnen zijn onderzocht en uit dat onderzoek is gebleken dat de dieren zijn gestorven als gevolg van de konijnenziekte VHD ( Viral Hemorrhagic Disease), ook wel RHD ( Rabbit Hemorrhagic Disease) genoemd.

Virus

Deze ziekte is zeer besmettelijk. Het verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook door indirect contact. Denk hierbij aan: urine, uitwerpselen, water, voer, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding. Het RHD-virus is een calicivirus.

Gelukkig is dit virus niet gevaarlijk voor mensen of andere gezelschapsdieren zoals honden, katten, cavia's en andere knaagdieren.

Symptomen

Binnen 24-48 uur sterft een besmet konijn. Soms zijn de konijnen benauwd en zijn er bloedingen te zien, maar meestal is er niets dat er op wijst dat de konijnen voorafgaand aan hun dood in levensgevaar zijn.

Vaccinaties

Om te voorkomen dat een konijn myxomatose en/of de gebruikelijke variant van het RHD- virus (RDH1) kan krijgen, adviseren wij u uw konijn jaarlijks te laten vaccineren. De acute sterfte onder konijnen in Nederland wordt veroorzaakt door het RHD2 (een andere variant van het RDH-virus.)  Gelukkig is er een vaccin ontwikkeld wat ook tegen RHD2 bescherming biedt.

Advies

De faculteit Diergeneeskunde adviseert de volgende maatregelen:

• Ruimtes waar mogelijk besmette konijnen zijn geweest dienen grondig gereinigd te worden met water en zeep en daarna gedesinfecteerd te worden.
  • Voer geen (vers) gras of groente van buiten (moestuin) aan uw konijn(en). Kijk ook uit met het voeren van hooi of kuilvoer waarvan u vermoedt dat wilde konijnen er bij kunnen zijn gekomen.
  • Goede (hand) hygiëne is belangrijk om verspreiding van het virus te beperken; was uw handen extra goed met water en zeep vóór en na het voeren en verzorgen van uw konijn(en).
  • Pas op met besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen). Via uw schoeisel kan het virus verspreid worden. Houdt  u uw konijn(en) binnen? Wissel schoeisel bij het naar binnen gaan. Houdt u uw konijn(en) buiten, bijvoorbeeld in een ren in de tuin? Dan kunt u daar het beste andere schoenen dragen dan dat u op straat draagt. Laat uw konijn(en) in iedere geval niet in contact komen met schoeisel waarmee u over mogelijk besmet terrein heeft gelopen.
  • Laat bij acute sterfte onder uw konijn(en) een pathologisch onderzoek uitvoeren.
  • Treft u dode wilde konijnen aan? Meld deze dan bij het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) via hun website www.dwhc.nl/report.html

Behandeling op afspraak
 Maandag 8.30 - 18 uur (17:00)
 Dinsdag 8.30 - 16 uur
 Woensdag 8.30 - 19.30 uur (19:00)
 Donderdag 8.30 - 16 uur
 Vrijdag 8.30 - 18 uur (17:00)
Buiten openingstijden wordt u verwezen naar het dienstverband van dierenartsen in Enschede. (telefonisch bereikbaar tot)

Team Dierenkliniek Elze

Maak kennis met het team van Dierenkliniek Elze.